lördag 31 januari 2015

Vegetarisk lasagne

Nu är det dags för någonting nytt, under en längre tid har jag varit sugen på att följa ett flertal av mina Facebookvänners exempel och börja äta vegetarisk mat ett par dagar i veckan. Då menar jag inte bara sallad utan vanlig mat som exempelvis grytor och gratänger. I veckan hade jag tänkt introducera mina idéer på mina gossar och vi får se hur det går :)  Det jag hade tänkt bjuda mina grabbar på är en vegetarisk lasagne som inte innehåller något som vi inte äter i vanliga fall (måste ju börja med något som inte skrämmer ihjäl dem)
Vårt första försök på den vegetariska resan blev alltså gårdagens lasagne med det HÄR recept som jag använde som grund, men i vanlig ordning kunde jag inte låta bli att improvisera och min variant på receptet kommer under bilderna. Med handen på hjärtat måste jag säga att den inte emottogs med speciellt öppna armar, tror dock att det mest berodde på att fredagstacosen uteblev, men jag tyckte i alla fall att den var jättegod och skulle absolut kunna äta den igen, vilket kommer med all säkerhet att hända :)



Ingredienser för minst 4 portioner

 

Tomatsås


  • 1 hackad gul lök
  • 2 klyftor riven vitlök
  • 1 msk olivolja
  • 500 g krossade tomater
  • 1 tsk strösocker
  • 10 färska champinjoner i små bitar
  • 1 zucchini grovt riven
  •  1 finriven morot 
  • lite chilisås
  • salt och peppar 

Ostsås

  • 5 dl lätt crème fraiche
  • 1 dl riven parmesanost 
  • 75 g smulad fetaost 
  • salt och peppar 
250 g färska lasagneplattor

 

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 225°C.
  2. Tomatsås:Fräs löken i oljan, tillsätt krossade tomater, champinjoner, morot. zucchini, chilisås och socker. Låt det koka ihop 5-10 minuter. Smaka av med salt och peppar.
  3. Ostsås:  Koka upp crème fraichen och rör ner osten i såsen och smaka av med salt och peppar.
  4. Varva lasagneplattorna med tomat- och ostsås. Spara lite av ostsåsen och bred överst. Strö gärna på lite riven parmesanost.
  5. Sätt in mitt i ugnen ca 20 minuter.
  6. Till servering: Servera lasagnen med en blandad sallad och rucola.
Jag har letat recept på Internet men jag skulle bli jätteglad och ni kunde dela med er av bra vegetariska recept som är både goda, snabba och enkla.
På återhörande mina vänner! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar