lördag 31 augusti 2013

Absolut bästa fläskfilén

Idag står det fläskfilé på matsedeln hos oss och då finns det inget godare än "Absolut bästa fläskfilén". Ett recept som jag har hittat på matklubben.se och modifierat lite. Är ni sugen på något gott kan jag verkligen rekommendera detta och det funkar precis lika bra med kycklingfilé eller kalkonfilé också. 
Här kommer orginalreceptet men jag brukar använda philadelphiaost istället för marcarpone då det sällan finns på vår butik samt den färg på paprikan som jag har hemma. Brukar även ha i mer mangochutney och sambal oelek än receptet säger då jag tycker om lite hetare mat. 

Ingredienser som räcker till 6-8 personer

2 fläskfiléer à ca 600 g
Salt
Peppar
1 brk mascarponeost 250 g
2 grönsaksbuljongtärningar
2 dl crème fraiche
3 dl grädde
1 tsk sambal oelek
1 dl mango chutney
1 stor röd paprika

Gör så här

Skär filén i bitar. Salta och peppra dem och stek dem till de fått fin färg. Lägg dem sedan i en ugnsform. Rör ihop mascarpone, grädde, crème fraiche, sambal oelek, mango chutney och buljongtärningar och koka ihop.  Skär paprikan i mindre bitar och tillsätt dem i såsen. Låt koka ett tag och slå det sedan över köttet. Sätt in i 200 grader varm ugn i 45 minuter. Klart att njuta av! Serveras antingen med klyftpotatis eller ris.
Ha en fortsatt bra helg mina vänner!!!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar