tisdag 16 augusti 2016

Hemmagjord Bostongurka

Idag har vi varit husliga till tusen då vi tagit hand om de ekologiska gurkorna vi handlade i helgen på Matturen. Jag hittade detta enkla recept på en Facebook-sida och det såg så spännande ut att jag bara måste testa det, är ju redan ett stort fan av Bostongurka. Slutresultatet blev toppenbra och mycket gott därför kan jag ju inte låta bli att dela det med er här på bloggen.

Ingredienser

1 kg Västeråsgurka
1 grön paprika
1 röd paprika
2 stora gula lökar
1 krm Natriumbensoat

Ättikslag

2,5 dl Ättiksprit 12%
2 dl strösocker
0,5 msk salt
2 msk gula senapsfrön

Gör så här 

Hacka löken och paprikorna fint och lägg i en kastrull.
Häll över kokande vatten och låt stå i 10 minuter.
Slå bort vattnet.
Hacka gurkan fint och blanda ner den i den avrunna lök och paprikaröran.
Koka upp ättikslagen i en annan kastrull och rör om tills sockret har lösts upp helt.
Häll lagen över grönsakerna och låt alltsammans koka i 20 minuter.
Ta upp lite bostongurka och blanda i Natriumbensoaten och rör sedan ner det i  kastrullen med bostongurkan igen.
Voila Bostongurkan är klar!!!
Häll den i varma och rena burkar.
Förvara i kylskåp. 
Blev en halv stor burk till förutom dessa, så det blev m a o riktigt mycket bostongurka av detta recept.

10 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Jag bor i vårt kära grannland Norge och här finns tyvärr inte Felix Bostongurka, utan snarare mildare varianter som inte alls är speciellt goda. så nu tänker jag att jag måste göra min egen bostongurka, hur tycker du att denna står sig mot Felix bostongurka?

    Mvh
    Bostongurkan ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta att jag inte svarat tidigare. Jag tycker att den påminner mycket om Felix Bostongurka i smaken men den blir lite blötare och inte lika grön. Numer köper vi aldrig färdig utan gör denna i stället. Helt klart värt besväret att göra sin egen. Lycka till!!

      Radera
  2. Jag måste säga att denna bostongurka är grymt god!

    SvaraRadera
  3. Jag vill bara tacka för att du delat med dig av världens godaste bostongurka, kommer aldrig mer köpa färdig.... Och så rolig att göra på hemmaodlade gurkor, 5 stjärnor från mig.... Mvh Åsa

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att du gillade receptet.
    //Anna.

    SvaraRadera
  5. Har gjort efter detta recept i flera år! Alla älskar den👍👍👍

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt gott tack för att du dela med dig 😋❤️

    SvaraRadera