måndag 27 juni 2016

Falsk potatissallad.

Som jag tidigare berättat är jag på jakt efter SP- snåla alternativ som passar till grillat kött och nu har jag hittat ett recept på typ en "potatissallad" som jag modifierat och som fungerar alldeles utmärkt till både grillat kött och kyckling. Potatissallader av alla slag funkar ju alltid men om man viktväktar så kostar ju potatis SP vilket andra grönsaker inte gör därför har detta recept zucchini som bas istället för potatis men smakar nästan likadant ändå, m a o ett helt perfekt substitut som kostar mindre SP.

Ingredienser till 3 port falsk potatissallad. (Tot 11 SP).

300 g zucchini skalad och tärnad
1 tsk rapsolja (1 SP)
Fräs zucchinin i rapsoljan tills den blivit mjuk och låt den därefter svalna och bli helt kall.
Blanda ihop
2 dl Arla mini fraiche 5% (7 SP)
2 msk lättmajonnäs 32% (3 SP)
Smaksätt därefter crème fraichen- och majonnäsröran med det som ni känner för, jag smaksatte min med:
1/2 fint hackad rödlök
1 knippe gräslök
1 tsk Dijonsenap
1 tsk finhackad kapris
chilipeppar
salt och grovmalen svartpeppar
När zucchinin är kall blanda ner den i majonnäsröran. Låt därefter salladen stå i kylen ca 1 timma för att smakerna ska komma till sin rätt. Innan servering smaka av igen och krydda mer om det behövs.
Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar