måndag 12 januari 2015

Skaldjursbakelse

Till nyår gjorde jag en skaldjursbakelse som var helt makalöst god och som kommer att återkomma på vår meny framöver. Originalreceptet hittade jag HÄR men jag gjorde om det lite så här kommer min variant av receptet.

Ingredienser till 5 bakelser

15 skivor formfranska
1½ dl vispgrädde
3 msk majonnäs
3 msk kaviar
1 msk hackad gräslök
1 msk hackad dill
krossade ostkrokar
ruccolasallad
1 burk kräftstjärtar i lag (ca 300g)
ca 100 g skalade räkor 
1 citron
ca 2 msk rom/ röd kaviar
dillvippor till garnering.
  • Ta ut rundlar av brödet, jag använde ett glas med diameter på 6cm som mall.
  •  Fyllningen: Vispa grädden ganska fast och rör ner majonnäs, kaviar, rom, hackade räkor, hackade kräftstjärtar, dill och gräslök. OBS spara kräftstjärtar och räkor till dekoration på bakelserna.
  • Bred fyllningen på brödskivorna och lägg ihop dem 3 och 3. Bred sen fyllningen runt kanten och försök få det så jämnt som möjligt.
  • Rulla kanten försiktigt i finkrossade ostkrokar. ( De krossas lättast i en fryspåse som man knyter ihop och rullar brödkaveln över.)
  • Bred sedan försiktigt mer fyllning på toppen av bakelsen.
  • Plasta över bakelserna och låt de stå till nästa dag.
  • Garnera bakelserna med kräftstjärtar/ räkor, dillvippor och citronskivor.
  • Servera bakelserna på en bädd av ruccola. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar