lördag 24 januari 2015

Soutzoukakia

Hej mina vänner nu ska ni få det superenkla receptet på den goda grekiska rätten Soutzoukakia som jag lovade lägga upp här på bloggen för ett tag sen. Denna maträtt blev en av sonens stora favoriter då vi besökte Rhodos för ett par år sedan och när vi nu gjorde den själva blev han helt  lyrisk för det smakade exakt som han mindes att det skulle smaka m a o ett riktigt gott betyg!! Receptet har jag hittat HÄR, på en blogg som jag tycker ni ska besöka för det fanns verkligen massor av bra recept.

Ingredienser

500 g köttfärs
1 gul lök, finhackad.
2 ägg
1 msk ströbröd
3 tsk salt
2 tsk finmalen svartpeppar
1-2 msk malen spiskummin
1 burk passerade tomater.

Gör så här

  • Blanda samman alla ingredienser utom de passerade tomaterna och rör om ordentligt, smaka av blandningen. Den ska vara kryddstark och salt.
  • Forma avlånga köttbullar stora som prinskorvar och stek dem runt om så de får en fin stekyta och lägg dem sedan i en smord ugnsform.
  • Häll över de passerade tomaterna och gratinera i ugnen i 200 grader i ca 30 min. Obs lägg en bit folie över formen så slipper ni förhoppningsvis rengöra ugnen efteråt :)

Till servering

Dessa kryddiga köttbullar passar lika bra att ätas tillsammans pasta som med ris.
Vi åt dem denna gång med spagetti, sallad och givetvis tzatziki vilket är ett givet "måste" till alla grekiska maträtter tycker jag :) 
Smaklig måltid!!
Ser inte mycket ut för världen men riktigt gott var det!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar