lördag 3 januari 2015

Marängcup

Jag har ju lovat att lägga upp receptet på en hemmagjorda marängcupen som jag hade gjort som efterrätt på nyårsafton och HÄR hittar ni originalreceptet men det har jag modifierat lite efter tycke och smak här på min blogg. Marängcupen blev verkligen god och kommer med all sannolikhet att göras fler gånger här hemma. 
Här kommer då min variant av receptet.

Recept

Ca 12 bitar
6 dl vispgrädde
1 burk (397 g) kondenserad mjölk, sockrad (den ska inte kokas)
Vaniljglass
2 tsk vaniljsocker

Chokladglass
200 g mörk marabouchoklad, smält
1 msk kakao

Fyllning
25–30 maränger
100g mörk marabouchoklad

1 msk rapsolja
Garnering
ca 50 g mörk marabouchoklad, smält

GÖR SÅ HÄR
1. Vispa grädden fluffig. Rör ner den kondenserade mjölken och blanda.
2. Dela upp grädden i två bunkar. Blanda ner vaniljsocker i den ena och smält choklad och kakao i den andra.
3. Häll ner vaniljsmeten i en skål, 2–3 liter och tryck ner några maränger. Ställ den i frysen tills den frusit. Ställ bunken med chokladsmet i kylen.
4. Smält chokladen (blanda i 1 msk rapsolja om du vill att chokladen ska bli något mjukare och lättare att skära i när den är fryst). Låt chokladen svalna något, men inte stelna. Ringla chokladfyllningen över marängerna och vaniljglassen. Lägg på några maränger. 
5. Häll ner chokladsmeten och tryck ner några fler maränger och ställ in i frysen tills det är dags för servering.
6. Doppa ner skålen i varmt vatten så den frysta glassen släpper från kanterna. Stjälp upp den på en tallrik och ringla smält choklad på den före servering.

Riktigt smaskens blev marängcupen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar