söndag 12 juni 2016

Vitkålsgratäng.

Som ni alla vet har mitt liv det senaste halvåret handlat en hel del om mat då både jag och maken varit med i ViktVäktarna, med överraskande goda resultat måste jag tillägga. I torsdags blev jag Guldmedlem och jag är mer än nöjd och stolt över att jag lyckats gå ner drygt 15 kg sedan mitten av januari. Min medverkan i ViktVäktarna har förutom viktnedgången också öppnat upp för en hel rad nya goda maträtter som blivit stora favoriter här hos oss på Prästbacken och jag kommer att lägga upp en del av de recepten på bloggen framöver. 
Då man "viktväktar" är ju själva idén att man ska vara smart i valet av den mat man äter så att de poäng man tilldelats räcker hela dagen, för det är ju inte meningen att man ska gå till sängs hungrig för att pointsen är slut eller att man måste äta fler än man har till godo. Detta gör att jag med ljus och lykta försöker hitta recept på goda, mättande och nyttiga maträtter/ tillbehör som har låga poäng och som passar till exempelvis grillat nu när det är sommar då man även vill dricka något gott vin till maten ibland.
Nu ska ni få ett recept jag hittat på ett tillbehör som funkar perfekt till en god köttbit och är ett fullgott substitut till potatisgratäng och andra "SP-dyra" alternativ. Jag har hittat receptet HÄR men modifierat det lite i vanlig ordning och kan varmt rekommendera denna gratäng. 
Har ni själva några andra tips på andra maträtter och tillbehör med låga SP som funkar till grillat och/ eller en god köttbit vill jag gärna ha dem.
 

Vitkålsgratäng (16SP för hela gratängen som räckte till 4 port )


1 vitkålshuvud

1 gul lök

Ett par vitlöksklyftor

2 dl Milda mat extra 4 %

150 gram riven ost 11%

salt, peppar och någon krydda med sting i typ cayennepeppar eller chiliflakes

Gör så här:
Hacka/skär kål och lök i mindre bitar.
Bryn kålen och löken lätt så de vattnar av sig och blir mjuka.
 

Krydda med önskad krydda, jag använde salt, peppar och chili flakes.
Häll över grädden och låt sjuda ihop ett par minuter.
Häll över kålblandningen i en ugnssäker form och lägg på osten.
Grädda 20-25 minuter mitt i ugnen på 225 grader.
Gratängen ska bubbla upp och få fin färg – sen är den färdig att avnjutas!
Helt sjukt gott och absolut ett recept ni bör testa, smaklig måltid!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar