onsdag 3 december 2014

3 december 2014

Hör och häpna jag har julbakat!!!!! 
Det är verkligen inte något som händer ofta alls för jag tycker inte att det är speciellt kul, då det sällan blir bra resultat och dessutom har jag en make som gärna gör det åt oss istället. Jag bakade inte vad som helst heller utan jag har bakat DAIMBISKVIER !!! Helt galet, jag kan nästan inte tro det själv att jag lyckades :) M a o kan jag lova att det här är ett enkelt recept som jag varmt kan rekommendera.
Här kommer receptet som jag använde mig av och som jag har knyckt HÄR

Daimbiskvier recept

Jag fick ut 15 st biskvier ur detta recept inte 20 st
Botten
200 g mandelmassa
0,5 dl strösocker
1 äggvita
Smörkräm
150 g smör
1,5 dl florsocker
1,5 krossad dubbeldaim
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
Garnering
150 g mjölkchoklad (jag använde ljus blockchoklad och det funkade perfekt)
0,5 krossad dubbeldaim
Gör så här
  • Riv mandelmassan och blanda ihop den med strösocker och äggvitan. 
  • Klicka ut små bottnar på en bakpappersklädd plåt. 
  • Grädda i 175 grader, ca 10-20 minuter tills de fått en fin färg.
  • Vispa ihop rumsvarmt smör, vaniljsocker, florsocker och äggula till en slät kräm. Hacka daimen och rör ner den i smörkrämen. 
  • Bred smöret lite toppigt på undersidan av mandelbottnarna. Ställ i kyl eller frysen minst en timme. (Jag använde en matsked till uppgiften.)
  • Smält chokladen på svag värme (vattenbad). Doppa biskvierna i chokladen, vrid dem lite så att överflödig choklad rinner av. Chokladen ska inte vara för varm när du chokladdoppar, då rinner den nästan av biskvierna. Strö på lite hackad daim som dekoration.
  • Förvaras i kyl (de går även bra att frysa)
 

Lycka till!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar