lördag 10 februari 2018

Kebabkött på mitt vis.

För ett par veckor sedan hittade jag ett recept på hemgjort kebabkött vilket tilltalade mig då jag tycker att de alternativ som finns i butiken är så "feta" och dessutom gillar jag att göra mat själv från grunden. Det blev supergott och kommer göras fler gånger här på Prästbacken dock modifierade jag i vanlig ordning receptet så det passar just oss, har av någon underlig anledning lite svårt att hålla mig slaviskt till någon form av recept.

Här får ni i alla fall min variant av receptet som räckte till 6 portioner.


800g nötfärs.
1 msk malen spiskummin eller mer om du vill ha starkare, tog själv lite mer.
3 st pressade vitlöksklyftor
1 ägg

1,5 msk grovmalen svartpeppar
3 tsk salt
2-3 msk lökpulver eller en stor riven lök.

Lite chilipulver eller cayennepeppar för mer sting, en smaksak och absolut inget måste.
 

Sätt ugnen på 100 grader
  • Blanda ihop riven lök/lökpulver, salt och de andra kryddorna med ägget i hushållsassistentens bunke och lägg sedan ner köttfärsen.
  • Blanda färsen ordentligt, det är viktigt att smeten
    verkligen blir ordentligt bearbetad så kör den i minst 5 minuter.
  • Ta upp färsen och lägg den på aluminiumfolie, forma den till en jämn "rulle" utan
    håligheter, och rulla in i minst 2 lager ugnsfolie. Lämna ändarna öppna så att vätska och fett kan rinner ut under tillagningen.
  • Placera rullen på ett ugnsgaller med en plåt/skål under så att vätskan/fettet rinner ner där och ugnsbaka i 3,5 timme.
  • Stäng av ugnen och låt rullen ligga kvar och svalna i minst 30 minuter,
    ta sedan ut den och låt den svalna på bänken (fortfarande inpackad).
  • När rullen är kall lägg den i kylen över natten. Karva/skär sedan upp den i passande strimlor. 
  • Voila nu är det egengjorda kebabköttet färdigt!!!
Köttet går jättebra att frysa.
Till servering:
  • Stek kebabstrimlorna i smör en kort stund och smaka av, salta och krydda på vid behov. Nu är köttet klart att avnjutas med valfria tillbehör som exempelvis pitabröd, grönsaker, pommes eller varför inte på en pizza.
Smaklig måltid!

Hos oss blev det kebabtallrik, supergott verkligen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar