onsdag 11 december 2013

Lucka 11 Godistillverkning

God morgon mina vänner!!! 
Idag har vi ett riktigt trist väder här uppe i norr, det har regnat och tinat hela natten så all snö är nu ett minne blott. Det enda som är kvar är massor med blankis och det är ju hur tråkigt som helst. Vi har 9 grader varmt!!! dvs endast 2 grader kallare än vi hade på midsommarafton i år vilket är helt sjukt!!!! 
Idag är jag ledig från mitt avlönade jobb och jag hade tänkt att ta itu med julgodiset. Googlar som en besatt på recept och det finns hur mycket som helst som ser jättegott ut.
Bilder och ev recept kommer senare om godiset blev lika gott som det såg ut på recepten :)
Ha en riktigt bra dag allihopa!!!
Det blev fyra sorters godis som jag gjorde, chokladdoppade geléhallon, Maraboufudge, chokladtryffel och ischoklad. Måste säga att jag är riktigt nöjd, de smakar gott men är kanske inte världens snyggaste :)

Maraboufudge recept som jag hittat HÄR 

Det här behöver du :
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
50 gram smör
2 msk flytande honung
100 gram Marabou mjölkchoklad
GÖR SÅ HÄR :
Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och låt stå på medelvärme tills kolan kokat till 120 grader. Använd en stektermometer som du låter ligga i kastrullen. När termometern visar 120 grader, dra kastrullen från plattan och rör ner smör & honung. Ställ tillbaka på plattan och låt koka upp igen 2 minuter. Stäng av plattan och tag kastrullen åt sidan. Bryt ner chokladen och rör om tills den smält helt. Häll upp fudgen i en form ca 15*25 cm om du vill ha en högre fudge. Klä formen med bakplåtspapper. Låt svalna i rumstemperatur. Täck sedan formen och låt stå i kylskåp över natten. Skär upp i bitar.

På dessa länkar nedan hittar ni de andra recepten som jag använt mig av. Lycka till med er egen godistillverkning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar