onsdag 18 mars 2020

Solsken och smolk i bägaren.

Vaknar upp alldeles för tidigt till en solig och riktigt fin dag. Idag liksom på fredag jobbar jag kväll och tanken var att få mig en liten välbehövlig sovmorgon men det fantastiska solskenet genom sovrumsfönstret satte käppar i hjulet för detta. Det får bli en annan dag istället och det är ju så otroligt skönt att ljuset återkommer efter de långa och mörka vintermånaderna. Nu ser jag verkligen fram emot att isen på vägarna tinar bort så att man kan ta fram cykeln och gympadojorna igen. Det kliar också i fingrarna att få börja påta ute i trädgården och plantera sommarens blomster.
Men trots att jag känner mig glad och uppåt till följd av det fina vädret dämpas denna glädje markant av Coronavirusets framfart med allt vad det innebär. Varje dag sker stora förändringar i vårt samhälle och osäkerheten om vad som kommer att hända inom den närmaste tiden känns ibland ganska jobbigt för en person som mig som gillar att ha koll och kunna planera. Det finns så mycket att tänka på och klura ut för att få vardagen att funka OM eller vad jag tror NÄR exempelvis grundskolor och dagis stängs ner på obestämd tid, igår stängdes gymnasieskolorna och de högre utbildningarna ner med hemstudier som fortsatt väg framåt men det funkar ju inte för mindre barn som inte kan vara hemma ensamma och plugga. Vad detta kan innebära för min del som inte har några små barn har jag ingen aning om men jag är övertygad om att mycket i samhället kommer att förändras under denna tid. Det är ju också troligt att ytterligare karantänsbestämmelser också kan komma till följd av detta virus och vad händer då med exempelvis med min arbetssituation, kommer vi att få jobba från tidig morgon till sen kväll för att kollegor är hemma och tar hand om sina små barn?, kommer jag att kunna hjälpa nära och kära med att handla mat och andra förnödenheter? och i större perspektiv kommer samhällets alla viktiga funktioner att fungera?, kommer sjukvården vi har att räcka till?,  kommer mat att kunna levereras till butikerna när chaufförer och lagerpersonal är hemma med barnen? Det är många stora frågor, jag vet!!! Men man kan ju inte grotta ner sig helt när man inte vet vad som kommer att ske, men lite förberedd känner jag absolut att jag måste vara för att orka med detta.
Nåväl än är vi inte där och jag och mina kollegor gör ALLT vi kan för att ta hand om våra kunder på bästa sätt och att fylla upp våra hyllor med livsmedel och andra efterfrågade produkter. 
Nu har jag fått uttryck för mina orostankar och då är det hög tid att ta ett djupt andetag, hälla upp en till kopp java, tänka på allt positivt jag kan komma på och sedan förbereda mig för en arbetsdag med massor av kunder och varor att plocka upp i hyllorna. 
På återhörande alla ni fina ute i den riktiga världen, var försiktiga och ta hand om era nära och kära!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar