söndag 15 mars 2020

Orostider.

Som jag tidigare skrivit så jobbar jag fortfarande på mitt nyårslöfte nämligen att rensa ut och minska min konsumtion. Det innebär att jag tar små små steg och rensar i mina skåp, lådor och garderober men dessutom försöker vi att äta upp den mat vi har i frysen och skafferiet. De senaste veckornas händelser med Coronaviruset och dess spridning har dock fått mig att tänka lite mer på i vilken situation just min familj befinner oss i. 
Jag jobbar med att sälja livsmedel och träffar genom mitt jobb dagligen hundratals olika människor och de allra flesta av dem tar sitt ansvar och stannar hemma då de är sjuka men jag träffar även de som inte tänker sig för nämnvärt. Vad jag menar med det är att jag otaliga gånger fått höra exempelvis, - Är lite stressad, har just hämtat mitt magsjuka barn på skola/dagis och måste bara handla lite saker innan vi åker hem. Eller - Den här förkylningen går visst aldrig över nu har jag haft feber i X antal dagar. Dessutom vet vi sedan gammalt att pengar är allt annat än rena så av dessa anledningar räknar jag kallt med att jag kommer att drabbas av detta virus framöver vilket jag känner mig lite orolig inför. Inte då i första hand för min egen skull utan för att jag lever med en man som tillhör riskgruppen, jag har även andra i min omedelbara närhet som också tillhör riskgruppen men också personer som jobbar med gamla och multisjuka och detta blir då så mycket större än en vanlig förkylning. 
Mina tankar om vår frys och skafferirensning har därför ändrats lite grand, vi kommer inte i detta läge att försöka äta upp allt utan istället se till att vi har mat och andra nödvändigheter så vi klarar oss någon vecka i alla fall om/när vi blir sjuka. Vi kommer dock inte på något sätt att bunkra en massa mat, läkemedel och av någon outgrundlig anledning toapapper, vilket verkar vara en stor vara att bunkra i dessa tider. Det är ju inte så att mat och förnödenheter kommer att ta slut i samhället bara för att många blir sjuka i influensa, dessutom kan man ju alltid be någon frisk att handla åt sig om man blir sjuk. Men jag vill i alla fall i detta läge inte att det bli helt tomt i frys och skafferi, så den totala rensningen jag tänkt mig får helt enkelt vänta ett tag tills detta med corona är över eller minskat drastiskt för jag tycker det är sunt förnuft att se om sitt hus.
Min andra del av nyårslöftet med att minska min övriga konsumtion kommer jag fortsatt att arbeta med. Jag kommer inte att åka in till stan för att shoppa nya kläder eller andra prylar, detta inte på grund av Coronaviruset i första hand utan för att jag i dagsläget inte behöver något, men givetvis minskar jag ju också genom detta mina sociala kontakter och möjligheten att smittas eller smitta någon annan vilket absolut gör att mitt köpstopp blir enklare att genomföra.
Jag är helt på det klara med att vår svenska ekonomi tar stryk av att folk inte konsumerar som vanligt men i detta läge tycker jag att hälsan är absolut viktigast och jag är övertygad om att allt kommer att vända då detta är över. 
Det här var lite av mina tankar så här på söndagseftermiddagen. Hur går era tankar i dessa tider av Coronavirus?
Nu ska jag fortsätta min lediga söndag med matlagning, soffhäng och lyssnande på ljudbok.
På återhörande en annan dag alla ni fina ute i den riktiga världen!
Denna bok spelas i mina lurar just nu, superbra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar