måndag 16 september 2013

Sista föräldramötet eller????

Som ett brev på posten när hösten kommer är det dags för de obligatoriska föräldramötena. I kväll har vi föräldramöte för sonen som börjat gymnasiet och jag tror minsann att det även är det sista, har för mig att dottern bara hade ett enda på de tre år hon gick. Man kan ju alltid hoppas, för dessa sammankomster brukar sällan ge speciellt mycket varken av information eller något annat utan egentligen bara en presentation av skolan och programmet de läser. Tycker mycket bättre om utvecklingssamtalen som handlar om mitt barn. Men man måste ju i alla fall delta på föräldramötet så visst kommer vi att åka dit i kväll. Hoppas det blir en kort sammankomst :) 
Det visade sig att det kommer att bli ytterligare ett föräldramöte för att eleverna ska välja inriktning inför andra året. :)
Måste ge sonens mentorer och rektor en eloge för att de höll mötet kort och visade vart vi föräldrar kan hitta info som vi kan behöva i stället för att rabbla upp allt. Häpnas dock över att vissa föräldrar inte har förstått att gymnasiet är annorlunda än grundskolan och att högre krav ställs på eleven själv. Det verkar också som om vissa föräldrar inte gör annat på fritiden än kollar läxor, scheman och vad eleverna ska göra på gympan, är kanske hård men visst ska en ungdom som är 16 år veta vad denne ska göra och vara ansvarig för att ta med sig de saker han eller hon behöver på skolan utan att föräldrarna ska måste packa åt dem kvällen före. Det har mina barn fått göra från det att de började mellanstadiet och visst har de glömt saker men man cyklar inte hem så många gånger för att hämta det man glömt innan man blir mer noga med att packa med sig sina saker. Säger dock inte att man som förälder skall lämna över allt ansvar för skolan på barnet men vissa saker måste de ta ansvar för tycker jag det är ju de som går i skolan inte jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar