lördag 8 juni 2013

Grekisk Pytt.

Har idag målat utsidan av altanen medan maken har dragit elen mellan utryckningarna, han har jour. Dessutom är det ju idag vår prinsessa Madeleine får sin drömprins Chris, detta firar vi med grekisk pytt till middag tillsammans med min makes hemgjorda tzatziki och ett par glas rött. Dottern är på väg hem från Dalarna och jag kan knappt bärga mig tills de är hemma, vill ju som sagt alltid ha hela familjen hemma :)

Recept på Grekisk pytt.

Marinad

2,5 dl matolja, rapsolja eller olivolja
3-4 vitlöksklyftor skivade
4,5 tsk sabal oelek
2 msk soja
0,5 tsk ingefära
salt och grovmalen svartpeppar

Skär 1 kg fläskfilé i 1 cm tjocka skivor och lägg i marinaden, låt ligga i minst 6 timmar. Man kan med fördel också använda oxfilé eller kycklingfilé istället.

Fyll en långpanna med

1,8 kg klyftad potatis
2 klyftade rödlökar
1 röd paprika i större bitar
1 grön paprika i större bitar
3 skivade tomater
1 frp fetaost smulad
6 hackade soltorkade tomater i olja
1 squash i bitar

In i ugnen 220-240 grader i 35-45 minuter.

Till servering en sallad och tzatziki.

Har ingen aning om vem som gjort receptet men jag har fått det av min svärmor, hoppas att ni tycker om det för det gör jag :)

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar