söndag 20 april 2014

Maddes kolapaj

Nu mina vänner ska jag dela med mig av ett recept som jag fått av en kollega på en paj som är så makalöst god att man inte kan sluta äta den förrän den är slut :) Ja denna paj hamnar helt klart på min topplista och kommer förmodligen att bakas ofta hemma hos oss är jag rädd för den är allt annat än nyttig.

Pajdeg

100 g smält smör
3 dl mjöl
2 msk strösocker
1 krm salt
Blanda ihop och tryck ut i en pajform.
Låt stå i kylen 1 timma.
Nagga botten.
Grädda botten i 200 grader i 15 minuter.
Låt svalna.

Kolafyllning

1 dl vispgrädde
3/4 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap
3 tsk Farinsocker
Koka ihop i ca 15 minuter och gör ett kulprov.
Tillsätt och rör ner i kolasmeten
1 tsk vaniljsocker
100 g smör i bitar
Häll kolan i det gräddade pajskalet och när kolan svalnat  vispa ca 2 dl grädde och bred över, sikta lite kakao över grädden och voila!!! världens godaste paj är klar att avnjutas.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar