tisdag 7 juli 2020

Trädgårdstankar.

I en drömvärld hade jag varit grymt intresserad av odling och haft ett fantastiskt tålamod för då skulle jag göra allt för att vara självförsörjande på frukt och grönt. Jag skulle även ha egna höns och kanske några andra djur för husbehov. Trots att jag är sjukt taggad varje vår att så en massa fröer går entusiasmen liksom över någon gång strax efter midsommar och varje höst ångrar jag mig att jag inte behöll i mitt engagemang bättre. För hur härligt skulle det inte vara att kunna skörda och ta hand om det man odlat själv i stället för att köpa det på diverse skördemarknader och i affären? Jag beundrar alla som fixar detta bättre än mig och hade önskat att jag också var en riktigt inbiten trädgårdsfantast.
Nåväl man kan ju kanske ändra sig men det är bara att inse att någon bonde blir jag aldrig. Dock har jag inte helt gett upp hoppet, lite kryddor och örter ska man väl lyckas med kan jag tycka. De jag har är inte uppdrivna från frö utan köpta i färdiga plantor men om det är vad som krävs för att jag ska kunna skörda något eget så får det helt enkelt vara så.
Chokladmynta, Pepparmynta, Basilika, Citrontimjan, Persilja, Timjan, Gräslök och Lakritstagetes är de kryddor och örter som finns i min odlingslåda nu.
 På återhörande en annan dag alla ni fina ute i den riktiga världen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar