lördag 19 januari 2019

Januari Mood

Här uppe i norr har vi riktigt januariväder som sig bör där termometerns kvicksilver krupit ner under minus 24 grader. Men med denna kyla blir det inte mycket utomhustid vill jag lova utan vi eldar i pannan och försöker bara mysa i värmen inomhus. Men man kan ju inte bara hänga på soffan utan måste ju hitta på något mer.
Januari är ju den månaden då man ska tag i sina nyårslöften om man har några och därför den perfekta tiden att göra en nystart.
Ingen kan ju ha undgått den massiva ivern från olika medier att man ska rensa, röja och organisera sitt hem för att trivas och må bättre, jag gillar och tror på den idén. På en blogg läste jag om att man skulle skriva en prioriteringslista på saker som retade en och därefter ta tag i ett projekt i veckan för att få ett organiserat hem. Detta är ju en toppenidé men att rensa något varje vecka under hela året kommer inte att funka för mig det kommer jag aldrig att orka genomföra men en prioriteringslista känner jag ändå kan vara ett bra hjälpmedel så en sådan har jag gjort.
Jag har även som förmodligen halva Sverige gjort sett Netflixserien om Marie Kondo som hjälper amerikanska familjer med hysteriskt mycket prylar att rensa och göra sig av med det som man inte behöver och ger en glädje. Detta program ger en verkligen inspiration att ta tag i röjning och utrensning bland alla prylar och kläder man själv äger. Våra kläder rensade vi i höstas så där är det ordning och reda men i vår alkov är det en helt annan historia. Den har med tiden förvandlats från ett hemmakontor till en avstjälpningsplats för allt som vi inte har orkat hitta en plats för eller inte orkat åka till återvinningen med. Det är det projekt som står överst på min prioriteringslista så den ska jag sätta tänderna i under dagen. Tror dock att det kommer att krävas mer än en dag till detta jätteprojekt men jag lever efter devisen att lite är bättre än inget så jag ska göra så mycket jag orkar och hinner.
Jag har också ett annat januariprojekt som nu är inne på sin tredje vecka och det är att försöka äta upp det vi har i frysen. För att av någon outgrundlig anledning är jag som en hamster då det gäller mat, jag handlar mycket mer än det vi behöver och då ungarna har flyttat ut behöver jag inte handla lika mycket mat men det har jag inte fattat än. Detta projekt kommer med lätthet att fortgå hela februari också om inte längre men det är ju ett angenämt problem att inte behöva handla en massa mat och kan göra annat roligt med pengarna istället.
Nu är det hög tid att ta med en rulle sopsäckar och bege sig mot alkoven det gäller ju att ta tillvara på sitt januari Mood.
På återhörande en annan dag!
Rensat och röjt, många soppåsar blir det och andra prylar som ska skänkas bort. Nu blir det paus med hockey, mat och ett glas rött.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar